ZEEMEERMIN (WILLY KREITZ)
Bij het vijverbruggetje in het stadspark stijgt het beeld van een zeemeermin op uit het water. Met haar sierlijke lichaam, half vrouw, half vis, komt deze mythische figuur vertederend over.
Kreitz had een voorkeur voor het uitbeelden van het menselijk lichaam, jonge meisjes, zeemeerminnen en engelen. Hij maakte het monument voor de zeelieden op de dijk in Oostende. Bij het uitbeelden van dieren vond Kreitz alleen de decoratieve vorm belangrijk.
Met deze sculptuur van een zeemeermin overstijgt de beeldhouwer op een kunstzinnige manier het niveau van een doorsnee tuinbeeld. Het kapsel van de vrouw is gestileerd en de schubben van de vis zijn gevat in een zekere strakheid. Daartussen ademt de charme van het vrouwenlichaam. De paradijselijke natuurlijkheid, de zachte uitdrukking van het gezicht, de vloeiende contouren van het lichaam, de gracieuze opwaartse beweging van de handen en de onbekommerde naaktheid verlenen dit beeld een sensuele uitstraling.
Het is interessant dit beeld van Willy Kreitz te vergelijken met het ‘Zittend Naakt’ van dezelfde kunstenaar aan het begin van de Stationsstraat.
KREITZ Willy (1903-1982)
Beeldhouwer, ontwerper van medailles. Willy Kreitz studeert aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten te Antwerpen (Prijs Van Lerius) en vervolgens aan het Nationaal Hoger Instituut (o.m. in het atelier Ernest Wijnants). In 1932 behaalt hij de ‘Grote Prijs van Rome’. In 1936 wordt hij leraar aan de academie. Van 1964 tot 1968 vervangt hij Mark Macken aan het Hoger Instituut te Antwerpen.
Kunst in de Stad, 15 juni 1991